اجرای آسفالت و محوطه سازی

اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران

آسفالت در حال حاضر به یکی از مواد ضروری زندگی مدرن تبدیل شده است. ترکیب اصلی آسفالت شامل قیر و شن است که دانه‌بندی سنگ‌ریزه‌های شن، نوع و  قیمت آسفالت را مشخص می‌کند. آسفالت تاکنون توانسته است در همه مناطق، عبور و مرور را تسهیل نماید. اما اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران یک کار تخصصی است که برای انجام آن، یکسری اصول و استاندارد وضع شده است.

اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران

این استانداردها معمولا توسط کارشناسان و متخصصین شرکت‌ها و پیمانکاران رعایت می‌شود، پس بهتر است اجرای آن را به آنها واگذار نمایید. در ادامه بیشتر با فرآیند اجرای آسفالت آشنا خواهیم شد.

 

زیرسازی برای اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران

همان‌طور که گفته شد برای اجرای آسفالت و محوطه سازی نیاز است که یکسری استاندارد رعایت شود تا از آسیب به آسفالت جلوگیری شود. قبل از انجام پروژه، باید زیرسازی مناسب انجام شود؛ زیرا آسفالت زمانی به درستی اجرا می‌شود که بر روی سطحی صاف و مناسب پخش شده باشد. این کار در ابتدا از طریق لایه‌بندی زیراساس و سپس اساس اجرا می‌شود و بعد از آن زیرسازی صورت می‌گیرد. برخی از فرآیندهای زیرسازی در ادامه بیان شده است.

زیرسازی برای اجرای آسفالت و محوطه سازی

 

خاک‌برداری

آسفالت باید بر روی سطحی استاندارد اجرا شود تا بتواند به اندازه کافی در برابر عوامل تخریبی مقاوم باشد. گاهی اوقات زمین اجرای طرح از مقاومت کافی برخوردار نیست و دارای خاکی نرم است. در این مواقع معمولا بین 20 تا 60 سانتی‌متر از خاک را برمی‌دارند. البته میزان خاک‌برداری به کیفیت خاک نیز بستگی دارد. برای انجام این فرآیند به ماشین‌آلات و ابزارهای مختلف احتیاج است که همین امر هزینه خاک‌برداری را افزایش می‌دهد.

خاک‌ریزی

بعد از اجرای عملیات خاک‌برداری، نیاز است که در محل انجام پروژه آسفالت، خاک و یا شن استاندارد پخش شود تا زیرسازی به مشکل بر نخورد. بعد از خاک‌ریزی باید فرآیند آب‌پاشی و کوبیدن خاک صورت گیرد تا ذرات خاک و شن کاملا به هم‌دیگر بچسبند. انجام عملیات خاک‌ریزی و شیب‌بندی نیز مانند خاک‌برداری به ابزارها و ماشین‌آلات مختلف نیاز دارد تا اصول فنی و محاسبات اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران به درستی صورت پذیرد. البته در این مرحله خاک و ضخامت بستر توسط کارشناسان آزمایشگاه خاک مورد بررسی قرار می‌گیرند. در صورت رعایت اصول و استانداردها، می‌توان انتظار داشت که آسفالت نیز کارایی لازم را داشته باشد.

مرحله عملیات اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران

اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران/ در راستای اجرای محوطه‌سازی و آسفالت کردن، بعد از اینکه مراحل زیرسازی به پایان رسید. برای اجرای آسفالت نیاز است که مراحل پرایم‌کوت (prime coat) و تک‌کوت (tack coat) انجام شود. عملیات پرایم‌کوت در واقع به پاشش یک لایه قیر MC یا SC با گرانروی پایین بر روی لایه اساس اشاره دارد. این فرآیند باعث می‌شود که قیر در فضای بین مواد بستر نفوذ کند و لایه آسفالت راحت به لایه اساس بچسبد.

مرحله عملیات اجرای آسفالت و محوطه سازی

اما عملیات تک‌کوت برای مواقعی است که آسفالت قدیمی وجود دارد و کارشناسان به کمک امولسیونی از قیر رقیق و یا قیر حاوی RCO یک لایه نازک روی لایه قدیمی می‌کشند.

بعد از اتمام این دو مرحله، آسفالت آستر بیندر یا آسفالت حاوی دانه‌های درشت بر روی بستر پخش می‌شود و سپس آسفالت نرم توپکا بر روی آن کشیده می‌شود.

اجرای آسفالت بیندر

اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران/  آسفالت بیندر یا همان آستر در واقع لایه میانی آسفالت و لایه بالایی قسمت اساس است و بیشتر در بحث زیرسازی مطرح است. دانه‌های درشت موجود در آسفالت بیندر که ابعادی حدود 25 میلی‌متر دارند، برای جلوگیری از اصطکاک و لغزش لایه رویی به کار برده می‌شوند. لایه مقاوم بیندر کمک می‌کند تا هزینه‌های ساخت و نگه‌داری آسفالت نیز کاهش یابد. البته خود این لایه به دلیل وجود دانه‌های درشت برای روکاری گزینه مناسبی نیست.

اجرای آسفالت توپکا

اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران، از لایه توپکا می‌توان به عنوان آخرین لایه در اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران نام برد. از آنجا که این لایه مستقیما با عوامل بیرونی مانند ترافیک و تغییرات آب‌وهوا در ارتباط است، رعایت استاندرادهایی که باعث استحکام و مقاومت این لایه می‌شود، بسیار اهمیت دارد.

بنابراین در ایجاد این لایه از موادی استفاده می‌شود که دارای دانه‌‌های ریزی به ابعاد 9/5 تا 19 میلی‌متر است تا فضای خالی بین این دانه‌ها بیشتر شود. ماده غالب در این لایه، قیر است که به راحتی فضای خالی بین سنگریزه‌ها را نیز پر می‌کند. گاهی برای اینکه استحکام این لایه را افزایش دهند و از لغزندگی و ترک‌خوردگی آن نیز جلوگیری نمایند از دانه‌های درشت هم در آن استفاده می‌کنند.

قیمت اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران

اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران، در این مقاله بیان شد که اجرای آسفالت در چند مرحله انجام می‌شود و هر مرحله به طور جداگانه، اصول و استاندرادهای خاص خود را دارد. برای اطمینان از رعایت این اصول و استانداردها، لازم است به افراد و شرکت‌های مجرب و متخصص مراجعه شود.

قیمت اجرای آسفالت و محوطه سازی در تهران

 

قیمت آسفالت نیز در هر مرحله به عوامل مختلفی مانند متراژ، متریال و وسایل مورد نیاز بستگی دارد. اما از آنجا که قیمت‌ها نوسان دارد، بهتر است برای استعلام قیمت و دریافت اطلاعات تکمیلی با کارشناسان شرکت ایزوگام سپهر تماس حاصل فرماییدو یا عضو کانال ایزوگام سپهر در ایتا شوید.

 

تماس با ما مشاور آنلاین